Teško je oteti se dojmu da je Župa dubrovačka na neki način talac odnosa Grada Dubrovnika i Konavala po pitanju autobusnih linija javnog gradskog prijevoznika Libertas.
Dubrovnik i okolne općine vlasnici su te tvrtke, a kako navode iz gradske uprave Grad Dubrovnik najviše plaća i, kako tvrde, zapravo se iz gradskog proračuna financiraju autobusne linije na području drugih općina.
Ti problemi su postali izražajni prije nekoliko godina kad su se gradski čelnici - gradonačelnik Andro Vlahušić i njegov u to vrijeme bliži suradnik gradski vijećnik Pero Vićan krenuli u nazovimo to „reorganizaciju“ lokalnog prijevoznika.
Česte su bile svađe s načelnikom Lukom Kordom koje su se znale „preliti“ i u medije, pa je u jednom trenutku izgledalo da će autobusne linije prema istočnim općinama biti posve ukinute. Međutim, ta trakavica traje već nekoliko godina i svako se malo aktualizira. I onda se naravno spomene i Župa jer se ta općina nalazi između dvije sukobljene strane i automatski postaje kolateralna žrtva.
Gradski, konavoski, župski čelnici, te predstavnici „Libertasa“ sastanu se tijekom ovih godina tu i tamo i prema priopćenjima koje uglavnom izda dubrovačka gradska uprava, dogovore se da će se ponovno sastati i dogovoriti kako dalje. Srećom autobusi i dalje voze kroz Župu i Konavle.
Na subotnjem dubrovačkom Gradskom vijeću gradonačelnik Andro Vlahušić je ponovio svoju nedavno iznesenu ideju da se osnuje fond za pomoć susjednim općinama preko kojeg će Grad Dubrovnik financirati primjerice autobusni prijevoz za Župu i Konavle. Vlahušić tvrdi da Grad više od lipnja ove godine kad istekne ugovor sa Europskom bankom za obnovu i razvoj, prema zakonu, neće smjeti financirati te linije prema drugim općinama. Zato bi on, kaže, i osnovao taj fond s oko 10 milijuna kuna
U javnosti se pojavilo pismo koje je gradonačelnik Vlahušić poslao načelniku Luki Kordi u kojem mu objašnjava kako su konavoske linije neisplative. A prema tom dopisu neisplative su za „Libertas“ i župske linije. I to sve redom, do jedne.
Prema toj analizi profitabilnosti linija, ukupni gubitak linija „Libertasa“ iznosi 2.634.829,94 kuna, od čega je najviše zbog subvencija pozitivan rezutat u Dubrovniku, zatim Pelješcu (tako stoji u dokumentu), Orebiću i Janjini. Gubitničke linije su Konavle i to s preko 2,5 milijuna kuna, a oko 2 milijuna kuna je prešao i gubitak na području Dubrovačkog primorja, ali se ta općina, u svim prepucavanjima, ne ističe kao problem. Stonske linije imaju oko 1,6 milijuna kuna gubitka, mljetske oko 667 tisuća, a župske linije imaju najmanji gubitak i to nepunih pola milijuna kuna.
Ako su točne kuloarske priče da će Vlahušić smijeniti Đura Deranju, aktualnog direktora JP „Libertas“ i na njegovo mjesto dovesti, odnosno vratiti Boža Lasića, sadašnjeg zamjenika načelnika Općine Konavle Luke Korde, za nadati se da će i svi ovi poblemi biti riješeni, jer je on čovjek koji uvijek zna stati na loptu i smiriti strasti.
I naravno, valjda će naći i neki konačni dogovor, kako se Župljani i Konavljani više nebi mislili hoće li im „Libertas“ ukinuti „prugu“ za u Grad.
Kate Šutalo Cvjetković