Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić rekao je u Dnevniku Nove TV kako “ni jedna normalna država nebi gradila preko Dubrovnika jer nema dovoljno prometa” te tako odgovorio na pitanje trase Jadransko-jonske autoceste. “Nećemo raditi po HDZ-ovom modelu da svako selo i kokošinjac ima autocestu”, rekao je Hajdaš Dončić.
Inače, Hajdaš Dončić ranije popodne gostujući u HTV-ovoj emisij Hrvatska uživo nije bio siguran gdje će spomenuta trasa prolaziti te rekao kako će na to pitanje moći odgovoriti “tek za petnaestak godina, nakon što budu provedene sve studije izvedivosti, zaštite okoliša i druge”.
“Jadransko-jonska strategija, u kojoj sudjeluju četiri zemlje članice EU-a i četiri koje to pretendiraju postati, još nije formalno odobrena od strane Europske komisije. Ona je usvojena i govori o periodu u budućnosti, tako da je puno toga apsolutno u zraku”, izjavio je Hajdaš Dončić u HTV-ovoj emisiji Hrvatska uživo.
Konačan koridor prije 2030. neće biti poznat, budući su potrebne godine za izradu studija predizvodljivosti, izvodljivosti, zaštite okoliša i druge te, nakon toga, procjena koja je dionica jeftinija i isplati li se uopće raditi u tome koridoru autocesta, pojasnio je ministar.
U odlučivanju je izuzetno važna ekonomska isplativost, napomenuo je nadalje, jer bi ona ekonomski smisao mogla imati jedino ako bi se na nju vezao dio prometa iz Turske i Grčke. Kako je istaknuo, tek 2050. postoji mogućnost dovršenja te autoceste do granice s Crnom Gorom u okviru mreže autocesta Europske unije.
“Tako da su apsolutno preuranjene bilo kave priče o potencijalnim koridorima i kuda će ta cesta ići, ali svakako je logičnije da budući koridor ide kroz BiH i to isključivo iz ekonomskih razoga, jer bi na području RH bilo potrebno 70 posto trase graditi na vijaduktima i tunelima za što nikada nećemo dobiti novac za sufinanciranje jer je jednostavno preskupo”, pojasnio je ministar.
Još jedan razlog zašto se smatra apsolutno neisplativim graditi trasu autoceste uz hrvatsku obalu je i relativno slab promet. “Prometa nema osim u turističkoj sezoni i to su jednostavne činjenice”, rekao je Hajdaš Dončić.
Naglasio je da pitanje Jadransko-jonske autoceste nema nikakve veze s pitanjem cestovnog povezivanja Dubrovnika preko Pelješkog mosta, za koji bi Hrvatske ceste do početka sljedeće godine trebale imati građevinsku dozvolu. “Imat ćemo gotovu studiju izvodljivosti i nakon toga kreće naša politička i ekonomska bitka za sufinanciranje njegove gradnje”, kazao je.
Bude li ugovoreno da će Europska komisija sufinancirati izgradnju mosta s određenim iznosom, natječaj će biti raspisan u proljeće, a novac za predfinanciranje je osiguran kroz HBOR i kredit Europske investicijske banke, istaknuo je Hajdaš Dončić.
Na novinarsko pitanje što je s prometnom strategijom i zašto nam je potrebna, Hajdaš Dončić je naglasio da bez njezina donošenja, kao i verificiranja od strane EK do kraja godine, Hrvatska ne bi mogla u razdoblju od 2014. do 2020. dobiti niti centa za svoje projekte.