Općinsko vijeće Općine Župa dubrovačka usvojilo je dvije odluke oko budućeg načina pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog i biorazgradivog otpada, a uz izmjene Zakona o održivom gospodarenju otpadom. Usvojili su Odluku o dodjeli javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada te Odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada. Prije glasovanja, o tim novinama vijećnicima je izlagao pročelnik Jedinstvenog upravnog odjela Jure Marić, jasno poručivši kako sad slijedi "krvavi posao".
Cijena javne usluge korisnicima će se obračunavati prema količini predanog otpada. Naime, predviđeno je da se ista digitalno evidentira uz pomoć barkoda ili RFID čipa, koji će se nalaziti na spremnicima. Komunalni otpad odvojeno će se skupljati putem vrećica, individualnih spremnika, spremnika na javnim površinama, reciklažnog dvorišta, mobilnog reciklažnog dvorišta te preuzimanja otpada na zahtjev korisnika u dogovoreno vrijeme.
Između ostalog, zajedničkim spremnicima moći će se koristiti građani u višestambenim objektima te oni čijoj nekretnini Čistoća ne može pristupiti s vozilom. Ukoliko građani već imaju spremnike za skupljanje miješanog otpada, moći će ga koristiti i dalje, ali uz odobrenje Čistoće, odnosno nakon što im na te spremnike budu utisnuti barkodovi ili čipovi. Biorazgradivi otpad građani će odlagati u kompostere koje će im osigurati Čistoća, ukoliko ih građani imaju gdje staviti, a moći će ga također odlagati u spremnike ili vrećice na svom obračunskom mjestu, odnosno mjestu njegove primopredaje
- Novi zakon i novi uvjeti na razini cijele države. Tema je osjetljiva, a nema stvarne definicije svega, bilo na razini države ili lokalne samouprave. Što se tiče odluka, prva je da je službeno usluga povjerena Čistoći, tvrtki u suvlasništvu Općine Župa dubrovačke. Druga odluka je važnija, kompliciranija, a nema odgovore na sva pitanja, teško da će ih odmah imati, a to je način pružanja usluge. Mi smo s Čistoćom, u zadnje vrijeme srećom ležernije i normalnije, održali dosta sastanaka. A to je kako promijeniti način odvoza smeća, a to naplatiti na ustavan i pošten način. - objasnio je Marić.
- Poglavito se to odnosi na komunalni i biorazgradivi otpad, opasni neću spominjati, to je funkcioniralo, znalo se koga treba nazvati. Mi smo u Općini glomazni otpad doveli u red, prvenstveno gledajući da bude čišće. Nedostatak reciklažnog dvorišta smo riješili dogovorom s Čistoćom da Župljani mogu koristiti gradska reciklažna dvorišta, a odlagalište za građevinski otpad smo riješili na koncesijskom području kamenoloma Dubac, postupak oko istoga je u tijeku u Ministarstvu okoliša i energetike i nadamo se da bi moglo uskoro profunkcionirati. - naveo je Marić.
- Ovim zakonom je cilj smanjiti broj odlagališta komunalnog otpada, a ostala bi jedna vrsta zelenih otoka, sve ostalo bi trebalo funkcionirati po principu vrata do vrata. U nekim dijelovima Hrvatske to funkcionira odlično, recimo na Krku, ali to Krk radi 16 ili 17 godina. Dio sjeverozapadne Hrvatske je to dosta dobro riješio, imaju pojedine bolne točke. ali nikad neće biti savršeno. Nas čeka najteži dio, dakle krenuti otpočetka. Najmanji je problem kupiti kontejner i kamion, pitanje je kako to posložiti. - dodao je pročelnik Jure Marić-
Vjeruje kako će na stjecanje novih navika ulogu činiti financijski utjecaj.
- Ako vi kantu od 120 ili 240 litara napunite u roku jedan dan, gdje nećete odvajati, ona će se brzo napuniti i to će vas koštati. Ako vi razdvojite otpad i besplatno ga ostavite u dvorište ili na otok, taj iznos će biti manji. Komposteri su tu još jedna od stvari, dio Župe dubrovačke tako i funkcionira, uostalom takav je i teren, ali komposteri baš i ne mogu između dvije zgrade. - kazao je on.
Govoreći o odvozu miješanog komunalnog otpada, Marić je rekao:
- Što se tiče kuća, smeće će se pojedinim danima izbaciti bliže ulici, kamion će proći, tu će biti kod, i znat će se da je Marko ili Željko ostavio 240 litara. No, problem je s ulicama gdje to neće moći biti tako riješeno. Postoje i zgrade koje će imati zajednički spremnik. No, čak je ponegdje ispalo da je lakše sa zgradama jer postoje kamere. Bile bi između susjeda dvije, tri svađe, ali brzo bi se utvrdilo tko koliko otpada odlaže.
- Gledali smo nagibe, ulice, imamo sto rješenja. Svakako Odluka je usklađena sa zakonom, volja postoji, čeka nas poprilično posla. Trebat će tu vremena da se fizika i psiha spoje i da sve skupa počne funkcionirati. - zaključio je pročelnik župskog Jedinstvenog upravnog odjela Jure Marić.