Županijski vijećnik iz redova grupacije Srđ je Grad Župljanin Nikola Duper na nedavnoj sjednici Županijske skupštine Dubrovačko-neretvanske županije iznio je veliki infrastrukturni problem u Župi dubrovačkoj, a pri raspravi o Odluci o davanju suglasnosti na godišnji izvještaj o izvršenju financijskog plana Županijske uprave za ceste za 2020. Izlaganje donosimo u cjelosti:
Prije nekoliko dana Župljani su se slatko nasmijali na zgodnu šalu koja još uvijek kruži na društvenim mrežama. Radi se o putu don Antuna Kriletića u Župi dubrovačkoj koji vodi od Mandaljene prema mostu na rijeci Taranti.
Da stvarnost nije još komičnija možda bi ova šala bila neprimjerena za Županijsku skupštinu. Riječ je o proširenju trupa ceste na dionici Mandaljena – Čelopeci, duljine 120m, kao što možete vidjeti na stranici 53 Suglasnosti godišnjeg izvještaja ŽUC-a. Pošto sam se o ovim radovima već nekoliko puta oglasio na mom blogu Župa danas, u razgovoru s mještanima saznao sam da su radovi počeli već u siječnju ove godine. Međutim sredinom travnja, na poziv nekolicine nezadovoljnih župljana, snimio sam postojeće stanje a kolega je napisao kraći tekst. Kako je cesta izgledala u travnju možete vidjeti na fotografiji.
Krajem lipnja ponovo me mole da dođem vidjeti što se događa, odnosno ne događa na tom gradilištu. Kao što vidite iz priloženih fotografija situacija je nepromijenjena. Ništa se ne radi već mjesecima a na parceli između dvije kuće je čak niklo i ilegalno odlagalište građevnog otpada, kuće uz cestu uživaju u autohtonoj župskoj prašini, na stupu vise energetski kabeli uz jasno upozorenje opasnosti, sve to u stambenom naselju gdje se djeca igraju, odnosno izbjegavaju otvorene rupe u cesti i visokonaponske kabele.
I sada dolazimo do bisera koji svjedoči da nemamo mi samo Matu Rimca. Pošto su u cestu ugrađivane cijevi za oborinske vode izvođači su, zamislite čuda, naišli na neke čudne kabele i ustanovili da prolaze točno po sredini cijevi koje bi trebale provesti oborinske vode s jedne na drugu stranu ceste. I evo briljantnog rješenja.
Radovi su nakon kratkog video priloga kojeg sam na blogu objavio početkom srpnja, ponovo krenuli a čak su očistili i parcelu s građevnim otpadom.
Gospodine župane, nepobitna je samo jedna stvar, a to je da ovdje imamo problem. U čemu je problem s ovim skromnim gradilištem: neriješeni imovinsko-pravni odnosi, loš projekt koji nije vodio računa o postojećoj infrastrukturi u cesti, nesposoban izvođač ili nešto drugo?
Nažalost, da ovo nije iznimka potvrđuje nam i primjer s Korčule gdje je izdana građevinska dozvola za cestu Korčula – Račišće bez valjane dokumentacije. Naime građani su bili primorani obratiti se sudskim tijelima i dokazivati svoja prava jer rečena cesta u ovom obuhvatu nije ucrtana u korčulanskim prostornim planovima pa su sve željeli provući kroz pojam rekonstrukcije.
Zatim, nije postojalo potrebno mišljenje Ministarstva o potrebi procjene utjecaja na okoliš, što je obveza iz Zakona o zaštiti okoliša kojim je definirano donošenje ovog dokumenta za svako nasipanje obale duže od 50 metara, a za ovu cestu nasipa se 3.500 metara obale. Međutim, investitor ga je ipak nekim čudom dobio, protivno svim zakonskim procedurama, gotovo godinu dana nakon izdavanja građevinske dozvole, tek nakon što su građani ukazali na propust. Uz to, nije se poštivala zakonska obveza da se strankama u postupku omogući uvid u spis predmeta, prije postupka izvlaštenja nekoliko tisuća četvornih metara građevinskog i poljoprivrednog zemljišta.
I kao da već ovo nije dovoljno, vi ste gospodine župane prebacili odgovornost na građane koji će, po vama, pozivajući se na zakone i propise RH, snositi odgovornost ako propadne projekt od 171 milijun kuna, od čega je za 145 milijuna već potpisan Ugovor o financiranju iz EU fondova. Na koncu su građani bili primorani pokrenuti postupke protiv RH kako bi zaštitili ne samo svoje vlasništvo već i 11 kilometara obale od apsolutno nepotrebne devastacije na otoku Korčuli koje bi trebali štititi Vi, odnosno svi mi.
Ovdje gospodine župane nemam pitanja, sve je jasno.