Sustav elektroničkog izdavanja dozvola za gradnju i uporabu za cijelu Hrvatsku profunkcionirat će krajem ožujka, a najprije će startati u Međimurskoj županiji, najavili su u utorak ministrica graditeljstva i prostornoga uređenja Anka Mrak Taritaš i njezin pomoćnik Danijel Meštrić. Za dozvole za koje je nadležno Ministarstvo, a to su zahtjevi velikih tvrtki, sustav već funkcionira.
Kada će dozvola biti izdana ovisi o tome koliko se projektant oko toga angažirao jer je sustav postavljen tako da se vjeruje projektantu, a referent samo provjerava usklađenost zahvata s prostornim planom.
No, napravi li projektant nešto krivo, zakonom su propisane sankcije. Ukoliko je zahtjevu za dozvolu priložena sva potrebna dokumentacija, teoretski je moguće da dozvola bude izdana isti dan, a u "najgorem scenariju" za maksimalno 30 dana, rečeno je.
Inače, cijeli sustav e-dozvola, uključujući i edukaciju zaposlenika koji rade na njihovu izdavanju stajao je 1,4 milijuna kuna. U Hrvatskoj, kako je kazala ministrica, oko 900 službenika radi na izdavanju ovih dozvola, a uskoro kreće njihova edukacija u 53 županijska i gradska ureda, koja bi trebala biti okončana do kraja ožujka.
Sve maksimalno pojednostavljeno
Novi se sustav zapravo sastoji od dva portala, jednostavnijem za građane putem kojeg će moći podnijeti elektronske zahtjeve za dozvole i druge akte, i drugom s mnogo više podataka za referente koji rade na izdavanju dozvola.
Građani će na ovoj ADRESI moći pretraživati nadležne urede, zatim tzv. javnopravna tijela koja djeluju prema posebnim propisima kakvih je oko 900, registre u kojima je oko 9.000 ovlaštenih arhitekata i inženjera, prostorne planove kojih je zasad integrirano oko 6.600, zakonsku regulativnu, proceduru izdavanja dozvola, a u svakom će trenutku moći vidjeti u kojoj je fazi njihov zahtjev.
Svaki će investitor, kazala je ministrica, znati što sve "po putu" treba napraviti, a sve je maksimalno pojednostavljeno, a umjesto 120 procedura koliko ih je o starom zakonu trebalo za izdavanje dozvole, po novome ih je samo 25.
Sustav je postavljen tako da referenti neće imati puno manevarskog prostora za "dodavanje ili oduzimanje" tijekom postupka, a neće se moći ni preskočiti neka procedura.
Svi će referenti raditi na isti način, a šefovi ureda i djelatnici ministarstva će u svakom trenutku moći vidjeti u kojoj je fazi izdavanje neke dozvole i koji referent na tome radi.
Novi će sustav pojednostaviti i ubrzati postupak izdavanja dozvola i učiniti ga transparentnim i lako preglednim, čime bi se trebali smanjiti ukupni troškovi gradnje, povećati pravna sigurnost, povjerenje investitora, građana i drugih pravnih subjekata u sustav gradnje, drže u resornom ministarstvu, te napominju da je sve to dio projekta sređivanja stanja u prostoru Hrvatske.
Samo jedna dozvola za gradnju
Naime, novim Zakonom o gradnji koji je stupio na snagu 1. siječnja ove godine propisano je da se za gradnju izdaje samo jedna dozvola i to građevinska.
Za uporabu građevine također se pribavlja samo jedna dozvola, uporabna. Složenost dokumentacije i postupak izdavanje i jedne i druge dozvole ovise o složenosti građevine.
Ministrica je najavila i sljedeće projekte među kojima su e-arhiva u koju će se povući sve izdane dozvole, e-inspektor koji će omogućiti da se točno vidi kada je i gdje inspektor izašao na teren, te kako je prijava riješena, e-certifikati koji će omogućiti uvid u podatke o energetskim certifikatu pojedine zgrade.
Kad je pak riječ o nedoumicama oko ishođenja energetskih certifikata za stanove manje od 50 četvornih metara u višestambenim zgradama, ministrica je potvrdila da i oni moraju imati certifikat ukoliko idu u prodaju, jer je intencija zaštititi kupca stana. Odnosno, kazala je, smisao je zapravo da se certifikat izda za cijelu zgradu.
Ukoliko se pak prodaje objekt u izgradnji koji nije dovršen, on naravno ne treba energetski certifikat.
Mrak Taritaš je također najavila da će se za oko mjesec dana prezentirati projekt energetske obnove fasada, te upozorila da zgrade koje nemaju energetski certifikat neće moći sudjelovati u tom projektu.
Banka.hr